4.7.14

Μπορώ τα ΠΑΝΤΑ εν Χριστώ;

Μπορώ τα ΠΑΝΤΑ εν Χριστώ;
.
.
Όταν η Βίβλος κακοποιείται

«Τα πάντα δύναμαι διά του ενδυναμούντός με Χριστού» (Φιλιπ. 4/δ/13)

Τι σημαίνει για εσάς αυτό το χωρίο; Μπορείτε ή δεν μπορείτε να κάνετε τα πάντα μέσω του Χριστού; Και γιατί τίθεται η ερώτηση, όταν ξέρουμε πως ο Χριστός είπε: «Πάντα είναι δυνατά εις τον πιστεύοντα» (Μάρκ. 9/θ/23);

Η ερώτηση αυτή που γίνεται κάθε τόσο από ανθρώπους που θέλουν να μάθουν το θέλημα του Θεού και να το δουν να εφαρμόζεται στη ζωή τους, ταυτόχρονα είναι μία από τις πιο επικίνδυνες ερωτήσεις, επειδή η απάντηση που συνήθως δίνεται, απέχει από τα συμφραζόμενα της περικοπής, δηλαδή δεν υπολογίζονται τα χωρία που υπάρχουν πριν και μετά. Αλλά κανένα χωρίο δεν είναι μόνο του^ υπάρχει μέσα σε ένα πλαίσιο που δεν μπορούμε και δεν πρέπει ποτέ να αγνοήσουμε.

Είναι ευθύνη του καλού μελετητή της Βίβλου, εκείνου που θέλει να την ερμηνεύει σωστά, να ορίζει πρώτα το πλαίσιο της κάθε περικοπής. Αυτό είναι κρίσιμο, αν θέλουμε να πιστεύουμε σε ό,τι ο Θεός ήθελε να πει, και όχι σε ό,τι ίσως αρέσει σε εμάς – και ατυχώς αυτά τα δύο σπάνια συμπίπτουν.

ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΓΡΑΦΩΝ

Το χωρίο της επικεφαλίδας μας λέει: «Τα πάντα δύναμαι διά του ενδυναμούντός με Χριστού» και, σύμφωνα με την απόδοση της ΝΔΜ, «Όλα τα μπορώ χάρη στο Χριστό που με δυναμώνει». Όταν όμως το διαβάζουμε ξεχωριστά από το συμφραζόμενό του, κινδυνεύουμε να κακοποιούμε το θείο λόγο – κάτι που συμβαίνει συχνά με χωρία που γράφονται σε κάδρα, σε μπρασελέ, ακόμη και σε γελοίες ακρότητες, όπως σε τατουάζ (βλ. φωτ. στη διπλανή σελίδα).

Εδώ για παράδειγμα κάποιος “χριστιανός” αθλητής –ευτυχώς αυτά συμβαίνουν για την ώρα μόνο στο εξωτερικό, όμως ό,τι στραβό εκεί, γρήγορα το αντιγράφουν οι μαϊμουδίζοντες Έλληνες– έχει χαράξει τα λόγια αυτά στο μπράτσο του, με την ιδέα πως “μέσω του Ιησού” μπορεί να εξασφαλίσει επιτυχία στον αγώνα του. Δηλαδή να ρίξει περισσότερο ξύλο, να τρέξει καλύτερα, να βάλει περισσότερα γκολ, νικώντας τους αντιπάλους του. [Υπάρχει βέβαια το πρόβλημα τι θα γινόταν αν δύο αντίπαλοι διεκδικούσαν εξίσου να νικήσουν “ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ”... αλλά είπαμε ότι πρόκειται για γελοιότητες].

ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΟΡΙΑ

Δεν είναι όμως μόνο κάποιοι αθλητές που έχουν καταλάβει λάθος αυτόν τον στίχο. Πολλοί είναι εκείνοι που νομίζουν ότι “μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις” μέσω του Ιησού – λες και ο Χριστός είναι το μαγικό ραβδάκι ή μια μαγική λέξη.

Το εδάφιο αυτό προβάλλεται επίσης από πολλούς ιεροκήρυκες που, θέλοντας να είναι δημοφιλείς, διαστρέφουν τη σημασία των ιερών λόγων, αλλά και από άτομα με λάθος νοοτροπία, που θέλουν να πετύχουν επαγγελματικά, να γράψουν καλά σε εξετάσεις κ.λπ., έχοντας την θεία εύνοια στο τσεπάκι τους.

Όλα αυτά, που δεν έχουν σχέση με τη σκέψη του Παύλου, οδηγούν σε χονδροειδή ΠΛΑΝΗ.

Κανένας που έχει μεγάλη πίστη ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να κάνει τα πάντα μέσω του Ιησού. Το αντίθετο μάλιστα! Ας δούμε μερικά πράγματα που ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ:

Δεν μπορεί να κερδίσει στο τρέξιμο αν έχει το πόδι του σε γύψο.

Δεν μπορεί να πάρει καλό βαθμό στο Σχολείο χωρίς να μελετήσει πολύ.

Δεν μπορεί να πηδήξει πάνω από ένα ψηλό κτίριο, ακόμη και αν είναι πρωταθλητής στο άλμα.

ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΜΙΛΟΥΣΕ Ο ΠΑΥΛΟΣ

Αν θέλουμε να καταλάβουμε ασφαλώς την έννοια του αποστολικού λόγου, πρέπει πρώτα να κοιτάξουμε ποια είναι αυτά τα ΠΑΝΤΑ που ο Παύλος έλεγε ότι μπορούσε να κάνει μαζί με τον Ιησού. Από εδώ πρέπει να ξεκινήσουμε.

Ας διαβάσουμε λοιπόν τους δύο προηγούμενους στίχους:

«Ουχί ότι λέγω τούτο διότι υστερούμαι• επειδή εγώ έμαθον να ήμαι αυτάρκης εις όσα έχω. Εξεύρω να ταπεινόνωμαι, εξεύρω και να περισσεύωμαι• εν παντί τόπω και κατά πάντα είμαι δεδιδαγμένος και να χορτάζωμαι και να πεινώ, και να περισσεύωμαι και να υστερώμαι• τα πάντα δύναμαι διά του ενδυναμούντός με Χριστού».

Βλέπουμε αμέσως ότι τα «πάντα» που μπορούσε να κάνει ο Απόστολος με ενδυνάμωση του Ιησού, ήταν εκείνα που έχουμε υπογραμμίσει, δηλαδή να μπορεί να αντέξει σε διάφορες καταστάσεις στις οποίες βρέθηκε στη ζωή του ως πιστός.

Συνεπώς, ο λόγος αυτός δεν είναι κάτι που μπορούμε να επικαλεστούμε για έγκριση προσωπικών μας στόχων, για να έχουμε “κέρδος” ή “ωφέλεια”. Του στίχου αυτού το πνεύμα ταιριάζει καλύτερα σε περιπτώσεις δυσάρεστες, όπως όταν χάσουμε έναν αγώνα, όταν χάσουμε το κέρδος που ελπίζαμε, όταν χρειαστεί να υπομείνουμε κάποια δυσκολία, όταν δεν μας προσλάβουν σε εργασία^ με λίγα λόγια σε καταστάσεις που ωθούν στον πειρασμό να ψάξεις να βρεις “άλλη λύση” πέρα από τον Ιησού.

Το χωρίο Φιλιπ. 4/δ/13 είναι απολύτως αληθινό, όμως μόνο μέσα στο βιβλικό του πλαίσιο! Να πώς θα μπορούσε να γραφτεί με απλά λόγια: Ως πιστός μπορώ να αντιμετωπίσω κάθε δύσκολη ή αρνητική κατάσταση, μέσω του Χριστού που με ενδυναμώνει.

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ

Μετά από τα παραπάνω, αν είχατε πιστέψει πως «τα πάντα» έχουν να κάνουν με επιτυχία σε πράγματα που επιθυμείτε, πρέπει να αντιληφθείτε την πραγματικότητα, ότι δηλαδή μάλλον ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ να κάνετε τα πάντα μέσω της ενίσχυσης του Χριστού επειδή, αν μη τι άλλο, η ενίσχυση του Χριστού δεν είναι κάτι που δίνεται χωρίς λόγο και προϋποθέσεις.

Αν όμως εμπιστευθείτε την υπόθεση και την κατάστασή σας σε Εκείνον, σίγουρα θα βρείτε ανάπαυση και ικανοποίηση ακόμη και μέσα σε κάθε δυσάρεστη κατάσταση, πολύ δε περισσότερο αν η εμπλοκή σας σε αυτήν οφείλεται ακριβώς στο ότι επιμένετε να είστε ΠΙΣΤΟΣ στον Κύριο. Τότε ναι, η ενίσχυση του Χριστού θα έρθει και θα σας ικανώσει να αντέξετε, να αντεπεξέλθετε και να νικήσετε.

Έτσι, την επόμενη φορά που κάποιος θα προσπαθήσει να σας πείσει για κάτι, χρησιμοποιώντας φράσεις από την Αγία Γραφή –χωρίς να διαβάζει και τα συμφραζόμενα– να του πείτε πως δεν μπορούμε να φτιάξουμε με τα ιερά λόγια “θεμέλιο” για να στηρίξουμε τις επιθυμίες και τα γούστα μας. Αν θέλουμε να ξέρουμε τι σημαίνει εκείνο που διαβάζουμε κάθε φορά, ένας απαράβατος κανόνας που δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε είναι (α) να διαβάζουμε σωστά και (β) να διαβάζουμε ΟΛΟ ΤΟ ΣΥΜΦΡΑΖΟΜΕΝΟ.

Κάποιος είπε –και είχε δίκιο– πως όταν απομονώσουμε ένα χωρίο από το πλαίσιο μέσα στο οποίο έχει γραφτεί, αυτό –ως μία απλή φράση– δεν είναι πλέον λόγος του Θεού, αλλά μόνο ένα πονηρό πρόσχημα ανθρώπου που θέλει να υποστηρίξει τα θελήματα της σάρκας του. Για τούτο πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα διάφορα εδάφια που κάποιοι μετατρέπουν σε “συνθήματα”, απομονώνοντάς τα από το υπόλοιπο κείμενο.

ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ

Με τη δύναμη του Χριστού βεβαίως και μπορείς:

Να αντισταθείς στις επιθυμίες της σάρκας σου, στις φιλίες του κόσμου, στην φιλαργυρία, στην φιλοδοξία, στον εγωισμό...

Να υποστείς διωγμούς, περιφρόνηση, κοροϊδία, στέρηση των υπαρχόντων σου, απώλεια μιας καλής σταδιοδρομίας λόγω της πίστης σου...

Να υποφέρεις χριστιανικά έναν παράξενο συγγενή, συνάδελφο, εργοδότη, πελάτη, κυβερνητικό υπάλληλο...

Τέτοια ήταν μερικά από τα «ΠΑΝΤΑ» που μπορούσε να αντιμετωπίσει ο Παύλος, και τα ίδια ή παρόμοια είναι τα «ΠΑΝΤΑ» που εμείς μπορούμε να κάνουμε με τη δύναμη του Χριστού.

ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ

Αντίθετα από όσα προτείνουν οι κακοί δάσκαλοι, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλά πράγματα στη ζωή, που οι Χριστιανοί ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΟΤΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ή, αν το θέλετε αλλιώς, ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΠΟΤΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ακριβώς για το λόγο ότι είναι Χριστιανοί^ επειδή ακολουθούν τον Χριστό και θέλουν να υποτάσσονται στις εντολές που δίδαξε ο Χριστός.

Να μερικά παραδείγματα:

Δεν μπορείς να πας εκεί που δεν θα πήγαινε ο Χριστός.

Δεν μπορείς να λες όσα δεν θα έλεγε ο Χριστός.

Δεν μπορείς να βλέπεις όσα δεν θα έβλεπε ο Χριστός, κ.ο.κ.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ


Μπορείς να θέλεις και να επιχειρήσεις να κάνεις “τα πάντα”, αλλά με δική σου ευθύνη και με την βεβαιότητα πως στο τέλος θα θερίσεις τις δυσάρεστες συνέπειες των κακών σου επιλογών.

Αλλά δεν θα μπορείς να κατηγορήσεις τον Χριστό, ούτε γιατί δεν σε βοήθησε τότε που πήγες να κάνεις κάτι που ΕΚΕΙΝΟΣ ΔΕΝ ΤΟ ΗΘΕΛΕ, ούτε επειδή δεν σε διευκόλυνε να αποκτήσεις κάτι που ΕΚΕΙΝΟΣ ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ στη ζωή σου.

Όσο για τα παχιά λόγια που ακούς από ανεύθυνους κήρυκες, να θυμάσαι την λαϊκή παροιμία: «ΟΠΟΥ ΑΚΟΥΣ ΠΟΛΛΑ ΚΕΡΑΣΙΑ, ΝΑ ΚΡΑΤΑΣ ΜΙΚΡΟ ΚΑΛΑΘΙ». |

___________
«ΤΥΧΙΚΟΣ» Μάιος-Ιούνιος 2014, σελ. 4878.

=================