13.4.12



Για να ξέρουμε τι λέμε και τι κάνουμε



ΝΗΣΤΕΙΑ Β΄


Ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους

Στο Χριστιανισμό η νηστεία είναι συνδυασμός εγκράτειας και προσευχής, φιλανθρωπίας και πίστεως, ορθοδοξίας και ορθοπραξίας.
Λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος:
«Τιμή γαρ νηστείας ουχί αιτίων αποχή, αλλά αμαρτημάτων αναχώρησις». «Συ δε όταν νηστεύης, δεόξόν μοι την νηστείαν σου εκ των έργων σου. Ποίων έργων, φησίν; Εάν ίδης πένητα, ελέησον.Εάν ίδης εχθρόν, καταλλάγηθι. Εάν ίδης φίλον ευδοκιμούντα, μη βασκάνης... Μη γαρ δη στόμα νηστευέτω μόνον, αλλά και οφθαλμός, και ακοή, και πόδες, και χείρες, και πάντα τα του σώματος ημών μέλη. Νηστευέτωσαν χείρες, αρπαγής και πλεονεξίας καθαρεύουσαι. Νηστευέτωσαν πόδες, δρόμων των επί τα παράνομα θέατρα αφιστάμενοι. Νηστευέτωσαν οφθαλμοί, παιδευόμενοι μηδέποτε ευμόρφοις επιπηδάν, μηδέ αλλότρια περιεργαζόμεθα κάλλη...
Νηστευέτω και ακοή. Νηστεία δε ακοής, μη δέχεσθαι κατηγορίας. Νηστευέτω και στόμα από ρημάτων αισχρών και λοιδορίας. Τι γαρ όφελος, όταν μεν ορνίθων και ιχθύων απεχώμεθα, τους αδελφούς δάκνωμεν και κατεσθίωμεν; Ο κατηγορών αδελφικά κρέας έφαγε, την σάρκα του πλησίον έδακε διά τούτο και ο Παύλος εφόβησεν ειπών «Ει δε αλλήλους δάκνετε και κατεσθίετε, βλέπετε μη υπ’ αλλήλων αναλωθήτε» (Γαλ. 5,15).

Και αλλού πάλι λέει ο Χρυσόστομος: 
«Αν ταύτα κατορθούν βούληται (ο πιστός), την αληθή νηστείαν επεδείξατο, και ην μάλιστα πάντων απαιτεί παρ’ ημών ο Δεσπότης. Επεί ει και ταύτην την αποχήν των βρωμάτων διά τούτο κελεύει γίνεσθαι, ίνα χαλινούντες τα σκιρτήματα της σαρκός, ευήνιον αυτήν εργαζώμεθα προς την των εντολών εκπλήρωσιν»


Ένα άλλο ενδιαφέρον μήνυμα περιέχει ο ύμνος που ψάλλει η Ορθόδοξη Εκκλησία εις τον όρθρο της Δ' Κυριακής των Νηστειών, θέλοντας να δείξει εις τον Χριστιανόν ότι η νηστεία και η μετάνοια οδηγούν εις την λύτρωση της ψυχής από την αμαρτία: 
«Δεύτε εργασώμεθα εν τω μυστικώ αμπελώνι,
καρπούς μετανοίας εν τούτω ποιούμενοι,
ουκ εν βρώμασι και πόμασι κοπιώντες,
αλλ’ εν προσευχαίς και νηστείαις,
τας αρετάς κατορθούντες.
Τούτοις αρεσκόμενος ο Κύριος του έργου
Δηνάριον παρέχει, δι’ ου ψυχάς λυτρούται.
Χρέους αμαρτίας ο μόνος πολυέλαιος»
(Τριώδιον).


=================================================


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ "ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ   « Τ Υ Χ Ι Κ Ο Σ »

Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε
Διεύθυνση: neakaipalaia@gmail.com

Ας μην κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας...


[τον Θεό δεν μπορούμε να τον κοροϊδέψουμε]


ΝΗΣΤΕΙΑ Α΄


Ένα ψέμα που το λέμε νηστεία
Η νηστεία είναι αποδεκτή και θεμιτή. Αλλά καμιά φορά σε πιάνουν τα γέλια.

Χρήστος Χατζηιωάννου
Για να είμαστε ξεκάθαροι από την αρχή (και να μην έρθει η Ελένη Λουκά κάτω από τα γραφεία). Το να νηστεύεις είναι μια υπόθεση καθαρά προσωπική και μπράβο σε όλους όσους το κάνουν επειδή το νιώθουν, δεν το διατυμπανίζουν για να φανούν καλοί Χριστιανοί και πιστεύουν πραγματικά σε αυτό. Μαζί τους. Αλλά αυτοί έχουν καταντήσει να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Ούτε κανένας φανατικός Χριστιανός είμαι ούτε αδιάφορος. Έχω την άποψή μου για τη θέση της Εκκλησίας και την χρηστικότητα της θρησκείας (θα τα ξαναπούμε για αυτό). Το αν νηστεύω ή όχι ενδιαφέρει εμένα και μόνο εμένα. Ούτε ξέρω ποιός είναι εκείνος που όρισε ότι τρώγεται η ελιά και όχι το λάδι. Ούτε ξέρω πώς νιώθει το αμαρτωλό μπαρμπούνι όταν κοιτάζει ένα νηστίσιμο καλαμάρι στα μάτια. Αλλά κάθε χρόνο τέτοια εποχή, ζούμε ένα θέατρο του παραλόγου.
Θυμάμαι έναν καθηγητή Θρησκευτικών που είχα στο Γυμνάσιο και μας έλεγε να νηστεύουμε. Αλλά μας έλεγε να μην το λέμε σε κανέναν. Να το κρατάμε κρυφό και όταν μας ρωτάει κάποιος να αλλάζουμε κουβέντα, να του λέμε κάτι για τον καιρό. Η άποψή του μου φαίνεται ακόμα όσο αστεία μού είχε φανεί και τότε. Αλλά είχε και λίγο δίκιο. Γιατί πλέον το να νηστεύεις διατυμπανίζεται και εκφράζεται σαν κατόρθωμα ή σαν επίτευγμα. Με κατεβασμένο πάντα βλέμμα από σωρία ταπεινών Χριστιανών.
Η νηστεία είναι καθαρά προσωπική. Όσο είναι και η πίστη του καθενός. Και ο καθένας από εμάς σε αυτόν τον κόσμο μπορεί να έχει την δική του άποψη για την ύπαρξη ή όχι του Θεού και για τον τρόπο με τον οποίο θα τον υπηρετήσει (ή απλά θα τον κρατήσει ικανοποιημένο). Άλλος λέει μια προσευχή το βράδυ. Άλλος κάνει το σταυρό του έξω από τις εκκλησίες. Άλλος νηστεύει.
Το να προσπαθήσεις όμως να ξεγελάσεις το Θεό - να νηστέυεις χωρίς να σου λείψει τίποτα - sorry, αλλά μου φαίνεται αστείο. Πριν λίγο άκουσα στο γραφείο κάποιον να λέει. “Πωωωω τα falafel νηστίσιμα δεν είναι; Να παραγγείλουμε αύριο 5-6”. Και την ίδια τακτική ακολουθούν πολλοί. Μπαίνοντας στην Μεγάλη Εβδομάδα ετοιμάζουν ένα διαιτολόγιο ειδικό για νηστεία, αλλά με ιδιαίτερη προσοχή να μην τους λείψει τίποτα.
Άλλος θα φάει αστακομακαρονάδα. Άλλος θα λιώσει στις γαρίδες. Κάποιος άλλος θα περάσει το απόγευμά του ρουφώντας γυαλιστερές και πετροσωλήνες. Οι ακόμα χειρότεροι θα φάνε ό,τι νηστίσιμη ιδέα σκαρφιστούν τα ταχυφαγεία και τα εστιατόρια. Burger γαρίδας. Πίτσα χωρίς τυρί. Πατατόπιτα και νηστίσιμη σπανακόπιτα. Και δεν είπε κανείς ότι όλα αυτά δεν είναι νόστιμα. Νόστιμα και άγια είναι (μάλιστα θα αναφερθούμε αύριο και σε νηστίσιμα φαγητά που πάντα μας άρεσαν). Αλλά όλα αυτά δημιουργήθηκαν για έναν κόσμο που ακολουθεί ένα έθιμο και όχι μια θρησκεία.
Γίνεται μια τεράστια προσπάθεια να γλιτώσουμε τον κόπο και την στέρηση της νηστείας. Ωραία. Αφού θες να το γλιτώσεις, γιατί νηστεύεις ρε φίλε; Αν είναι αυτή την εβδομάδα να φας ακόμα καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη εβδομάδα, γιατί μπαίνεις σε αυτή τη διαδικασία; Οι πιο συχνές απαντήσεις είναι οι εξής:
- Επειδή είναι Πάσχα (σπουδαία)
- Για να μην στεναχωρηθεί η μαμά μου (πόσο χρονών είσαι;)
- Για να αδυνατίσω (ναι, με καλαμαράκια τηγανητά, καλά το πας)
Καταλαβαίνω απόλυτα ένα πιτσιρίκι 14 ετών, ο οποίος έχει μεγαλώσει σε μια θρησκευάμενη οικογένεια, να ψάχνει τρόπους να διασκεδάσει την νηστεία του. Μέχρι και να αναπτύσσει επιχειρήματα για το αν οι αμαρτωλές σκέψεις επιτρέπονται ή όχι τις ημέρες του Πάσχα. Αλλά κάθε που ξημερώνει Μεγάλη Δευτέρα, ο κόσμος γεμίζει τέτοια 14χρονα πιτσιρίκια.
Θα μου πεις “ποιός σε όρισε εσένα Αρχιεπίσκοπο;. Και ίσως να έχεις και δίκιο. Αλλά τυρί από πατάτα; Αλήθεια ρε φίλε; Τυρί από πατάτα; Νιώθω ότι έχουμε χάσει την μπάλα. Και την ώρα που ένα παιδί αηδιάζει στην ιδέα άλλου ενός ποτηριού γάλακτος από σόγια, πιστοί άλλων θρησκειών μας δείχνουν με το δάχτυλο και γελάνε.

http://www.oneman.gr/keimena/diabasma/opinions/ena-psema-poy-to-leme-nhsteia.1727628.html

Αλλά υπάρχει και χειρότερο. Κάποιοι Διαμαρτυρόμενοι, που η θρησκεία τους δεν προβλέπει ορισμένες ημέρες νηστείας, έχουν βρει ένα άλλο σύστημα «νηστείας».
__Νηστεύουν, λένε, αλλά ΠΙΝΟΥΝ ΧΥΜΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΟ, επειδή –άκουσον άκουσον– οι χυμοί λέει «δεν είναι τροφή»...
__ή νηστεύουν ΓΙΑ ΔΥΟ ΩΡΕΣ ΑΠΟ COCA COLA... 
__ή νηστεύουν ΓΙΑ ΤΡΕΙΣ ΩΡΕΣ ΑΠΟ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ...
Περαστικά τους... Υπάρχουν και χειρότερα;;;

=================================================


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ "ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ   « Τ Υ Χ Ι Κ Ο Σ »

Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε
Διεύθυνση: neakaipalaia@gmail.com

Και με τον Διάβολο και με τους άλλους αρχηγούς...



ΜΑΝΙΑ συνεργασίας έχει πιάσει τους πολιτικούς μας. 
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με κόμματα, 
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ με τον Διάβολο,
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ μεταξύ τους...
Τα προς τρίτον ίσα είναι και μεταξύ των ίσα, μας έλεγαν στο σχολείο.
Καταλαβαίνετε λοιπόν...
=================================================


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ "ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ   « Τ Υ Χ Ι Κ Ο Σ »

Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε
Διεύθυνση: neakaipalaia@gmail.com
ΛΑΜΠΑΔΕΣ ΜΟΛΟΤΩΦ...


Η τάση των εμπόρων να εκμεταλλεύονται τα ιερά και τα όσια με το κέρδος είναι πανάρχαια.
__Από τα αρχαία Ασκληπιεία μέχρι την αφή του λεγόμενου "Αγίου Φωτός" στα Ιεροσόλυμα, οι ΘΡΗΣΚΕΜΠΟΡΟΙ δεν άφησαν τίποτε ανεκμετάλλευτο. 
__Πώς να μην ακολουθήσουν στα ίχνη τους και οι συνάδελφοί τους  προμηθευτές...

=================================================


ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ "ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ   « Τ Υ Χ Ι Κ Ο Σ »

Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε
Διεύθυνση: neakaipalaia@gmail.com