26.9.12

Θρησκευτικός τουρισμός...

Θρησκευτικός τουρισμός...
=
Τα θρησκευτικά προσκυνήματα στηρίζουν μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων
Τα θρησκευτικά προσκυνήματα, τα θαύματα και ο μυστικισμός αποτέλεσαν ανέκαθεν αντικείμενο εκμετάλλευσης εκατομμυρίων ευλαβών προσκυνητών σε σχέση με δημοφιλείς ιερούς τόπους (Άγιοι Τόποι, Παλαιστίνη, Μοναστήρια, Μνήματα Αγίων, τόποι μαρτυρίου κ.λπ. Το ίδιο βεβαίως ισχύει και για άλλες θρησκείες (Μουσουλμανισμός, Βραχμανισμός κ.ο.κ.).
Ο παγκόσμιος "προσκυνηματικός τουρισμός» περιλαμβάνει ένα πλήθος επιχειρήσεων από τουριστικούς πράκτορες και πάγκους με σουβενίρ στην άκρη του δρόμου και ξενώνες προσκυνητών, μέχρι τους ίδιους τους διαχειριστές των ιερών τόπων. Τα θρησκευτικά ταξίδια παράγουν πάρα πολλά χρήματα κάθε χρόνο, τονώνοντας τις τοπικές οικονομίες και παρέχοντας απασχόληση σε χιλιάδες άτομα, χωρίς όλα αυτά να έχουν οποιοδήποτε ενδιαφέρον για την όποια (αν υπάρχει) πνευματική ουσία της υπόθεσης.
"Τα προσκυνήματα ήταν πάντα μία εμπορική υπόθεση, όπως και η ίδια η θρησκεία", λέει ο καθηγητής Ian Reader του Πανεπιστημίου του Manchester. «Οι ρίζες του τουρισμού ξεκινούν από τα προσκυνήματα, καθώς οι πρώτες οργανωμένες εκδρομές στην Ευρώπη οργανώθηκαν από Βενετούς εμπόρους που έλεγχαν τότε την Μεσόγειο. Αυτοί οργάνωσαν τις πρώτες εκδρομές στους χριστιανικούς Αγίους Τόπους κατά τη μεσαιωνική εποχή".
«Οι εισφορές των προσκυνητών στις τοπικές οικονομίες δεν μπορούν να υποτιμηθούν», τόνισε ο ίδιος. «Μόνο ένα προσκύνημα στην Ιταλία (San Giovanni Rotondo) απέφερε στην πόλη έσοδα 56,8 εκατομμυρίων δολαρίων στηρίζοντας την τοπική οικονομία».
Άλλοι προορισμοί όπως η Λούρδη αποτελούν πλέον θρησκευτικά εμπορικά σήματα (branding) και ολόκληρες πόλεις έχουν δημιουργηθεί γύρω από μοναστήρια και ναούς αφιερωμένες στην επιχείρηση των αγίων. Υπαίθριοι πάγκοι, εστιατόρια, ξενώνες και τουριστικά γραφεία οφείλουν την ύπαρξή τους σε 100 εκατομμύρια προσκυνητές κάθε χρόνο.
Τα τουριστικά έσοδα υπόκεινται σε εποχιακές διακυμάνσεις, και συχνά οι επιχειρήσεις γύρω από τα ιερά λειτουργούν μυστικά ως μισθοφόροι του συστήματος, γι’ αυτό και ο υπολογισμός του οικονομικού κέρδους είναι δύσκολος.
Ωστόσο, ο S. Vijayanand, συγγραφέας του βιβλίου "Κοινωνικο-οικονομικές Επιπτώσεις στον Προσκυνηματικό Τουρισμό» (“Socio Economic Impacts in Pilgrimage Tourism» – 2012), εκτιμά ότι ο προσκυνηματικός τουρισμός αξίζει μέχρι και 8 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Επίσης οι ίδιες οι χώρες υποδοχής επωφελούνται από τα έσοδα του θρησκευτικού τουρισμού χτίζοντας υποδομές. Η Σαουδική Αραβία π.χ. πρόσφατα αποφάσισε για ένα σχέδιο ανάπτυξης 16,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για βελτίωση των μέσων μεταφοράς και μια νέα σιδηροδρομική γραμμή που ονομάστηκε «Μετρό της Μέκκας" που θα εξυπηρετεί τα 2,5 εκατομμύρια προσκυνητές που επισκέπτονται την πόλη για το Χατζηλίκι.
Τα τουριστικά έσοδα παρέχουν επίσης μεγάλο μέρος της ταμειακής ικανότητας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Το Κράτος του Βατικανού –ως θεματοφύλακας των Ιδρυμάτων και Μουσείων της Εκκλησίας, είχε ένα πλεόνασμα 22 εκατομμυρίων δολαρίων, χάρη στους τουρίστες.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ταξιδιών του ΟΗΕ υπολογίζει ότι το 2007 ο θρησκευτικός τουρισμός ήταν το "ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα των ταξιδιών". Το 2007, το Γραφείο Προσκυνημάτων του Βατικανού, (Opera Romana Pellegrinaggi), έκανε πενταετές συμβόλαιο με αεροπορική εταιρεία για πτήσεις τσάρτερ με προσκυνητές από όλο τον κόσμο με σύνθημα: "Ψάχνω για το πρόσωπό σου, Κύριε»…
Αλλά οι πιστοί που ζητούν θεία βοήθεια προτιμούν επίσης τόπους όπως η Λούρδη, η οικονομία της οποίας στην πραγματικότητα στηρίζεται στα προσκυνήματα. Στη Λούρδη το 2010 υπήρχαν 30 ιερείς πλήρους απασχόλησης, 292 υπάλληλοι πλήρους απασχόλησης και 120 εποχικοί. Επίσης υπήρχαν περισσότερους από 100.000 εθελοντές που φροντίζουν τις ανάγκες των επισκεπτών, πολλοί από τους οποίους ταξιδεύουν στη Λούρδη ελπίζοντας κάποια θαυματουργική θεραπεία. Έτσι το 90% από τα 23 εκατομμύρια δολάρια στον προϋπολογισμό της Λούρδης προέρχεται από δωρεές προσκυνητών.
Τα σουβενίρ επίσης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της αγοράς των προσκυνημάτων – χωρίς αυτά θα υπήρχαν λιγότεροι προσκυνητές, και χωρίς προσκυνητές η κίνηση θα ήταν λιγότερο έντονη. Ο Καθηγητής Reader σημειώνει ότι «το εμπόριο υπήρξε αναπόσπαστο μέρος των προσκυνημάτων από την αρχή". Πράγματι, τα ιερά αντικείμενα και σύμβολα της θρησκείας (λείψανα, κόκαλα, πέτρες, χώμα, νερό, λάδι κ.λπ.) υπήρξαν αντικείμενα εμπορίου όλα τα 2000 χρόνια του χριστιανισμού και όπως φαίνεται θα εξακολουθεί να είναι έτσι.
"Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός των θρησκευτικών προσκυνημάτων και του χρήματος. Τα θρησκευτικά προσκυνήματα και τα χρήματα βαδίζουν πάνε χέρι-χέρι», κατέληξε ο Καθηγητής Reader. Μπορεί η διαφήμιση να είναι ένας σύγχρονος τρόπος για προσέλκυση προσκυνητών σήμερα αλλά και οι πιστοί από μόνοι τους έχουν βρει ένα αναζήτησης της σωτηρία από την εποχή των Σταυροφοριών κι αυτό δεν μπορούσαν να το αφήσουν ανεκμετάλλευτο οι εξίσου κερδοσκόποι τουριστικοί πράκτορες και ηγεσίες των εκκλησιών.
Και από ευλάβεια;
Ιερείς ή πάστορες διαφόρων θρησκευτικών ρευμάτων συχνά επιβλέπουν αυτές τις εκδρομές, προσθέτοντας μια επιπλέον αίσθηση ιερότητας στο ταξίδι. Ωστόσο, οι σύγχρονοι προσκυνητές ενδιαφέρονται περισσότερο να πάρουν φωτογραφίες και βίντεο παρά για πνευματικές εμπειρίες. Αυτό οδήγησε σε ένα νέο στόχο των τουριστικών πρακτόρων, που δημιουργούν πακέτα που συνδυάζουν το «πνευματικό» με το «κοσμικό»… Χαρακτηριστικό παράδειγμα το προσκύνημα στην Αγία Σοφία την ημέρα αλλά και ξενύχτι στα κέντρα με τα «χανουμάκια» και το «χορό της κοιλιάς» τη νύχτα… και βέβαια αγορές στην κλειστή αγορά της Πόλης.
Σκεφθείτε πως ούτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έμεινε αδιάφορη στο θέμα και θέλει να αξιοποιήσει ακόμη περισσότερο τις διαδρομές προσκυνηματικού τουρισμού, όμως πλέον ως «Πολιτιστικές Διαδρομές» που θα ενδιαφέρουν εξίσου θρήσκους και άθεους.
Η κ. Penelope Denu, διαχειριστής της ειδικής επιτροπής της ΕΕ, δήλωσε ότι αυτές οι διαδρομές προσκυνηματικού τουρισμού  δεν είναι μόνο προνόμιο των ευλαβών. «Όλο και περισσότεροι άνθρωποι κάνουν τώρα αυτά τα ταξίδια χωρίς να έχουν κανένα θρησκευτικό ενδιαφέρον».
Κατά σύμπτωση οι κληρικοί των εκκλησιών βρίσκουν όλο και περισσότερο οικονομικό.

ΠΗΓΗ: «How religious pilgrimages support a multi-billion dollar industry»,
http://wwrn.org/articles/38133/
 
=
__Τα γεγονότα δεν είναι μονοσήμαντα. Πίσω από αυτά υπάρχουν άλλοι παράγοντες και παράμετροι που καθορίζουν πολιτικές και πρακτικές.
__Πολλοί έχουν επάγγελμα τον ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ τουρισμό και καλά κάνουν. Το δικό μας ερώτημα είναι ΤΙ ΨΑΧΝΟΥΝ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ Σ' ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ;
__Επί τέλους είναι ο Θεός των Χριστιανών ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑΧΟΥ ΠΑΡΩΝ ή δεν είναι; 
__Γιατί, λοιπόν, χρειάζεται να πάνε οι άνθρωποι ΕΔΩ ή ΕΚΕΙ για να Τον συναντήσουν; 
__Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, ποιος (ποιο πνεύμα) κρύβεται  πίσω από όλα αυτά...
__

 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ
"ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

 Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε στη διεύθυνση:neakaipalaia@gmail.com