12.6.13

Είναι η Γιόγκα Γυμναστική;



Είναι η Γιόγκα Γυμναστική;



Γράφει ο Μητροπολίτης Χίου κ. Μάρκος

«Είναι η Γιόγκα Γυμναστική;».


Αδελφοί μου,
Βασικό γνώρισμα της εποχής μας, είναι η σύγχυση που παρατηρείται για μια ποικιλία πτυχών της ανθρώπινης ζωής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πνευματικής και υπαρξιακής σύγχυσης είναι και το γεγονός, ότι και η γιόγκα, ένα θεμελιώδες θρησκευτικό σύστημα θεωρίας και τεχνικής τού Ινδουισμού, διαφημίζεται στη χώρα μας, στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α., ως ασκήσεις γυμναστικής, που προσφέρουν λύση σε πλήθος προβλημάτων, που προέρχονται από τον αγχώδη τρόπο ζωής.

Τι είναι όμως η γιόγκα; Η λέξη γιόγκα προέρχεται από το σανσκριτικό yuj = συνενώνω, και σημαίνει ένωση της ατομικής ψυχής με το απρόσωπο Απόλυτο Ένα του Ινδουισμού (Βλ. P. Schreiner, Yoga, Wörterbuch des Christentums, 1995, σελ 1376). Η ένωση αυτή θεωρείται απελευθέρωση και λύτρωση του ανθρώπου από το κάρμα του, από τις συνέπειες δηλαδή, και τα αποτελέσματα των επιλογών του και των πράξεων του σε προηγούμενες δήθεν ζωές του.

Επιπλέον, σχετικά με τον όρο γιόγκα, πρέπει να επισημάνουμε ότι χρησιμοποιείται ως προσδιοριστικός όρος ενός από τα έξι κλασικά ορθόδοξα σχοσυστήματα–κατευθύνσεις του Ινδουισμού. (Βλ. H. Baer, Yoga, στό Lexikon der Sekten, Sohdergruppen und Weltanschauungen, 7η έκδ., 2001,στ. 1166-1174).

Είναι όμως η γιόγκα γυμναστική; Μπορεί κάποιος να απομονώσει την πρακτική άσκηση από το θρησκευτικό της υπόβαθρο και περιεχόμενο; Μπορεί επίσης κάποιος να παραβλέψει τον σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιείται; Αναμφιβόλως όχι.

Και ο ισχυρισμός διαφόρων κέντρων, ινστιτούτων. σχολών, ομάδων, περιοδικών, ή και γυμναστηρίων, που την παρουσιάζουν ότι στερείται θρησκευτικού χαρακτήρα, ή δήθεν ως "επιστημονικού" χαρακτήρα ψυχοσωματική πρακτική, ή ως μέθοδο απλώς ευεξίας και πνευματικής αυτογνωσίας; Αναμφιβόλως οι ισχυρισμοί αυτοί είναι ανακριβείς. Παραπληροφορούν και προκαλούν σύγχυση, χρησιμοποιώντας μάλιστα πολλές φορές ένα εξαιρετικά ελκυστικό λεξιλόγιο. (Bλ. R. Hauth, (Hrsg), Kompaktlexikon Religionen,1998, σ. 366).

Αντιθέτως η γιόγκα, είναι θρησκευτικό σύστημα θεωρίας, τεχνικών και μεθόδων που εξελίσσεται σε διάφορα στάδια και πρακτικές, στις οποίες εντάσσεται και ο διαλογισμός, και αποβλέπει αυτός που τη χρησιμοποιεί, με την καθοδήγηση και του δασκάλου (γκουρού), στην διάρκεια μιας και μόνο ζωής, να ενωθεί με το απρόσωπο Απόλυτο Ένα του Ινδουισμού. Έτσι θα έχει πετύχει να λυτρωθεί και να εξιλεωθεί για τα σφάλματα και τα λάθη που διέπραξε κατά τη διάρκεια, υποτίθεται, όλων των προηγουμένων μετενσαρκώσεων.

Από τα ανωτέρω λοιπόν, παρατηρούμε, ότι η θεώρηση της γιόγκα απλώς ως γυμναστικής είναι εσφαλμένη. Και τούτο α) γιατί αποτελεί θεμελιώδες γνώρισμα του συστήματος του Ινδουισμού, β) δεν μπορεί να αφαιρεθεί ο θρησκευτικός της χαρακτήρας από τις προϋποθέσεις, το περιεχόμενο και το σκοπό των ασκήσεων, γ) συνδέεται αναπόσπαστα με τις αντιχριστιανικές αντιλήψεις περί μετενσάρκωσης, και δ) γιατί αποτελεί ανθρωποκεντρική προσπάθεια αυτολύτρωσης μέσω τεχνικών και ασκήσεων.

Γιατί οι διάφορες τεχνικές της γιόγκα είναι επικίνδυνες; Την απάντηση μάς την δίνει το άρθρο περί γιόγκα της έγκυρης εγκυκλοπαίδειας “Δομή”. Αναφέρεται λοιπόν εκεί: «Είναι γνωστό ότι η πρακτική άσκηση της γιόγκα δημιουργεί στο άτομο όχι απόλυτα φυσιολογικές ιδιότητες –και παραψυχολογικές– γιατί αντιστρέφονται ορισμένες σωματικές και διανοητικές λειτουργίες.» (Δομή, τομ. 4, σ. 188).

Ολοκληρώνοντας την μικρή αναφορά μας στο ότι η γιόγκα δεν είναι γυμναστική, πρέπει για μια ακόμη φορά να υπενθυμίσουμε το αυτονόητο. Η πολύτιμη ιδιότητά μας ως χριστιανών ορθοδόξων καθιστά ασυμβίβαστη την χρήση ινδουιστικών θρησκευτικών πρακτικών σε οποιαδήποτε πτυχή της ζωής μας.

Η σωτηρία την οποία ο άνθρωπος ελευθέρως οικειώνεται εντός της Εκκλησίας, είναι έργο και προσφορά της αγάπης και της χάριτος του Χριστού μας. Για μας ισχύει στο ακέραιο ο Παύλειος λόγος με όλη τη βαρύτητά του : «Πάντες γαρ υιοί Θεού εστε διά της πίστεως εν Χριστώ Ιησού. Όσοι γαρ εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε» (Γαλ. 3, 26-27), και «τις κοινωνία φωτί προς σκότος; τις δε συμφώνησις Χριστού προς Βελιαρ, ή τις μερίς πιστώ μετά απίστου;» (2 Κορ. 6,14-15).
(Από το διαδίκτυο
http://www.imchiou.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=938:-14-l---r-&catid=34:2011-06-05-15-22-06&Itemid=41&utm_source=feedly)
=
Δεν είμαστε ειδικοί για όλα, μερικά πράγματα ωστόσο δίνουν την οσμή τους από μακρόθεν...

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ

"ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

« Τ Υ Χ Ι Κ Ο Σ »

 Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια,
λαβαίνουμε υπόψη μας
 ό,τι και αν μας στείλετε στη διεύθυνση:

neakaipalaia@gmail.com