4.4.13

Ευλογημένο ή καταραμένο το γιατί;


Ευλογημένο ή καταραμένο το γιατί; 

=
__Τα προβήματα του πόνου και του θανάτου δεν έπαψαν ακόμη να ταλανίζουν την ανθρωπότητα...
__Και ούτε θα πάψουν μέχρις ότου επιστρέψει ο Χριστός ΝΙΚΗΤΗΣ ΤΟΥ ΑΔΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ...
__Στο μεταξύ όλοι, πιστοί και μη, γευόμαστεκαι το ένα και το άλλο πικρό ποτήρι...
__Είτε επάνω μας, είτε επάνω σε αγαπητούς μας...
__Ο μητροπολίτης Μεσογαίας κ. Νικόλαος γράφει όμορφες σκέψεις επί του προκειμένου που αξίζουν, νομίζουμε, την αντιγραφή και παρουσίασή τους εδώ.
===================================
Ευλογημένο ή καταραμένο το γιατί;
Νικόλαος Χατζηνικολάου (Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής)


Ευλογημένα «γιατί»!

Ερώτημα τόσο συχνό, τόσο βαθύ, τόσο δυνατό στην εκφορά του, τόσο δύσκολο στην απάντησή του. Ερώτημα τόσο αληθινό, τόσο ανθρώπινο, τόσο απαιτητικό, που όμως από τη φύση του δεν αντέχει στον λόγο, δεν εκφράζεται με το στόμα, δεν μπαίνει σε λέξεις, δεν δημοσιοποιείται σε ακροατήριο, πολύ δε περισσότερο, δεν επιδέχεται μονοσήμαντες απαντήσεις από κάποιους που δήθεν γνωρίζουν, προς κάποιους άλλους που σίγουρα πονούν. Ίσως είναι το κατ’ εξοχήν θέμα για το οποίο δεν μπορεί και δεν πρέπει να γίνονται ομιλίες. Είναι πολύ βαθύ για να έλθει στην επιφάνεια της συνειδητοποίησης. Είναι πολύ επώδυνο για να χωρέσει στον ορίζοντα των αντοχών μας. Είναι πολύ προσωπικό για να εντοπισθεί στο στερέωμα του δημόσιου λόγου. Ίσως αυτό το ερώτημα να πονάει πιο πολύ και από την αιτία που το δημιουργεί. Γιατί όλοι ξέρουμε πως δεν έχει εύκολη απάντηση. Και όμως είναι τόσο επίμονο και αληθινό.

Γιατί σε μένα, Θεέ μου; Ηχεί στα αυτιά μου αυτό το ερώτημα και αντηχεί βαθιά στην καρδιά μου. Είναι το ερώτημα κάθε γονιού που το παιδί του πάσχει ή κάθε άνθρωπου που έχει χτυπηθεί από ανίατη ασθένεια. Πώς είναι δυνατόν αυτό το ερώτημα να μεταμορφωθεί σε ομιλία, συμβουλή, γνώμη ή απάντηση;

Το ερώτημα αυτό συνεχώς διατυπώνεται και απαντάται μόνο με δάκρυα, όχι με λέξεις, με αισθήματα, όχι με σκέψεις, με σιωπή, όχι με απόψεις, με συμπόνια, όχι με απαντήσεις. Πώς να το κάνουμε; Συχνά τα μάτια μιλούν πιο εύγλωττα από το στόμα, ο αναστεναγμός πιο δυνατά από τη σκέψη και η πονεμένη απορία εκφράζει περισσότερο την αλήθεια από την όποια απάντηση.

Γιατί;

Γιατί ο πόνος; Γιατί η αδικία; Γιατί τα παιδάκια; Γιατί τόσο πρόωρα; Γιατί με αυτόν τον τρόπο; Γιατί την απερίγραπτη χαρά της αθώας παρουσίας τους να τη διαδέχεται ο αβάσταχτος πόνος; Γιατί; Και αν είναι για το άγνωστο καλό μας, γιατί αυτό το καλό μας να είναι τόσο πικρό;

Γιατί σε μένα;

Τί κακό έκανα; Πού να ψάξω να βρω μέσα μου την άγνωστη σε μένα αιτία; Και αν φταίω εγώ, δεν μπορώ κάτι να κάνω για να αναστρέψω τα πράγματα; Και ποιος ο λόγος εξ αιτίας μου να υποφέρει αυτό το αθώο πλασματάκι; Αυτό μου φαίνεται πιο αδύνατο να το αντέξω. Κινδυνεύω να χάσω και τη λίγη και ασθενική πίστη μου. Τελικά, ποιο το όφελος αυτής της ιστορίας;

Γιατί σε μένα, Θεέ μου;

Δεν είμαι παιδί σου; Δεν είσαι Θεός αγάπης; Τί σχέση μπορεί να έχει η αγάπη Σου με το μαρτύριό μου; Πώς να με προσελκύσουν τα μαστιγώματά Σου; Πώς συνδυάζεται η καλοσύνη Σου με την ανερμήνευτη λογική του πόνου, με τη θλίψη, με το ενδεχόμενο του σκανδαλισμού;

Η «ευλογία» του πόνου. Ευλογημένα «γιατί»!

Τα καθαγίασε ο ίδιος ο Χριστός στον σταυρό: «Θεέ μου, Θεέ μου, ίνα τί με εγκατέλιπες;» Θεέ μου, γιατί μού το ’κανες αυτό; Τί σού έκανα; Δεν είμαι ο Υιός σου; Το ίδιο ακριβώς ερώτημα με το δικό μου το οποίο έμεινε και αυτό αναπάντητο. Έμεινε αναπάντητο στα φαινόμενα. Τα γεγονότα όμως φανέρωσαν την απάντηση.

Τέτοια πολλά «γιατί» βγήκαν και από το στόμα του πολυάθλου Ιώβ ή τη γραφίδα του τραυματισμένου Δαυίδ, δύο ανθρώπων που οι τραγικοί θάνατοι των παιδιών τους σφράγισαν το πέρασμά τους από την ιστορία και που μας παρουσιάζονται συχνά ως μοναδικά πρότυπα πίστης, εγκαρτέρησης και υπομονής.

Το ερώτημα αυτό το απευθύνουμε στον Θεό, το λέμε στον εαυτό μας, το επαναλαμβάνουμε στους ανθρώπους που νιώθουμε ότι ιδιαίτερα μας αγαπούν. Το λέμε κυρίως για να εκφράσουμε το μέσα μας, το λέμε όμως και προσδοκώντας το χάδι μιας απάντησης. Ποιος όμως μπορεί να δώσει μία απάντηση; Ακόμη κι αν την ξέρει, ποιος μπορεί να μας την πει;

Λέγει ο Μ. Βασίλειος προς πενθούντα πατέρα ότι ο πόνος κάνει τον άνθρωπο τόσο ευαίσθητο, ώστε μοιάζει με το μάτι που δεν ανέχεται ούτε το πούπουλο. Και η πιο τρυφερή κίνηση αυξάνει τον πόνο του πονεμένου. Και η πιο διακριτική αναλογία δεν αντέχεται. Ο λόγος που εκφέρεται ως λογικό επιχείρημα ενοχλεί αβάσταχτα. Μόνο το δάκρυ, η κοινωνία της απορίας, η σιωπή, η εσωτερική προσευχή θα μπορούσαν να ανακουφίσουν τον πόνο, να φωτίσουν το σκοτάδι ή να γεννήσουν μία μικρή ελπίδα.

Ο πόνος γεννά αλήθεια, συμπόνια, κοινωνία.

Ο πόνος δεν ξυπνάει μόνον εμάς, αλλά γεννάει και την αγάπη στους γύρω μας. Προσπαθούν να μπουν στη θέση μας. Αγωνίζονται στον καιρό της ασφάλειάς τους να μοιραστούν τα πιο ανεπιθύμητα γι’ αυτούς δικά μας αισθήματα. Και το κάνουν. Ο πόνος γεννά την υπομονή μας, ταυτόχρονα όμως γεννά και τον εξ αγάπης σύνδεσμο με τους αδελφούς μας. Ο πόνος γεννά την αλήθεια. Η συμπόνια των άλλων τη φυτεύει στη δική μας καρδιά. Εκεί διακριτικά κρύβεται και η απάντηση.

Έτσι γεννιέται στην καρδιά η παρηγοριά, η γλύκα και η ανακούφιση της οποίας είναι πολύ εντονότερες ως εμπειρίες από το βάρος του πόνου.

Ο πόνος μας βγάζει από τα ανθρώπινα μέτρα.

Τελικά αυτά τα «γιατί» δεν έχουν τις απαντήσεις που η φτώχια και η αδυναμία μας περιμένει. Στη λογική αυτή συνήθως παραμένουν αναπάντητα. Γι’ αυτό και ο Χριστός για τον θάνατο δεν είπε παρά ελάχιστα. Απλά, ο Ίδιος τον επέλεξε και πόνεσε όσο κανένας άλλος. Και όταν αναστήθηκε, το στόμα του έβγαλε περισσότερη πνοή και λιγότερα λόγια. Δεν είπε τίποτε για ζωή και θάνατο – μόνο προφήτευσε το μαρτύριο του Πέτρου. Ο πόνος δεν απαντιέται με επιχειρήματα. Ούτε η αδικία και ο θάνατος αντιμετωπίζονται με τη λογική. Τα προβλήματα αυτά λύνονται με το εμφύσημα και την πνοή που μόνον ο Θεός δίνει. Λύνονται με το Άγιο Πνεύμα. Ξεπερνιούνται με την ταπεινή αποδοχή του θελήματος του Θεού που είναι τόσο αληθινό αλλά συνήθως και τόσο ακατανόητο.

Στο διάβα της η δοκιμασία συνοδεύεται από το σφυροκόπημα των αναπάντητων ερωτημάτων. Κι εμείς, γαντζωμένοι στα «μήπως», στα «γιατί», στα «αν», συντηρούμε τις ελπίδες και αντέχουμε την επιβίωση σε αυτόν τον κόσμο, προσδοκώντας κάτι σίγουρο ή κάτι σταθερό. Αυτό όμως συνήθως δεν εντοπίζεται στην προτεινόμενη από μας λύση, αλλά επικεντρώνεται στην απροσδόκητη υπέρλογη θεϊκή παρηγοριά. Κάθε προσπάθεια αντικατάστασής της με ανθρώπινα υποκατάστατα, αδικεί εμάς τους ίδιους. Κάθε περιορισμός στην ασφυκτική θηλιά των ορθολογιστικών απαντήσεων μας παγιδεύει βαθύτερα στο δράμα μας. Στον διάλογο με τον πόνο, την αδικία και τον θάνατο είμαστε υποχρεωμένοι να βγούμε από τα ανθρώπινα μέτρα. Αυτή είναι όχι μόνον η έξοδος από τη δοκιμασία αλλά και η ευεργεσία της.

Η μοναδική ευκαιρία.

Τελικά, το μεν ερώτημα μπορούμε να το υποβάλλουμε, την δε απάντηση πρέπει να την περιμένουμε. Ή ο Θεός δεν υπάρχει ή παραχωρεί μια δοκιμασία για να μας δώσει μια μοναδική ευκαιρία. Αν δεν γινόταν η Σταύρωση, δεν θα υπήρχε η Ανάσταση. Ο Χριστός θα ήταν ένας καλός δάσκαλος· όχι Θεός. Ο Θεός δίνει την ευκαιρία. Σε μας μένει να τη δούμε και να την αξιοποιήσουμε. Η δε χαρά και το περιεχόμενο αυτής της ευκαιρίας είναι πολύ μεγαλύτερα από την ένταση και τον πόνο της δοκιμασίας. Ο θάνατος, ο πόνος, η αδικία αποτελούν μυστήριο που η όποια απάντηση το διασαλεύει. Στις περιπτώσεις αυτές, η αλήθεια δεν εκφράζεται ως άποψη ή επιχείρημα, αλλά προσφέρεται ως ταπείνωση και κοινός πόνος. Η πορεία στο μεθόριο της ζωής και του θανάτου, του σκανδαλισμού και της δοξολογίας, του θαύματος και της αδικίας, παρουσιάζει στροφές και κρυμμένες γωνιές, όπου διασφαλίζεται η αλήθεια της ζωής. Αν ξεφύγει κανείς τον πειρασμό να λυγίσει, τότε αντικρίζει την αλήθεια με τέτοια όψη, που ποτέ του δεν είχε καν φαντασθεί. Ο πόνος, αν κάποιος καταφέρει να τον αγκαλιάσει, γεννά πρωτόγνωρες ευαισθησίες και ξεδιπλώνει πραγματικότητες που κανείς αλλιώς δεν βλέπει. Η πρόκληση δεν είναι να συμβούν γεγονότα και αποκαλύψεις· αυτά υπάρχουν. Η πρόκληση είναι να ανοίξει κανείς τα μάτια του για να μπορεί να τα αντικρύσει.

Είναι αναντίλεκτη αλήθεια δυστυχώς, συνήθως μόνο χάνοντας τα πολύ επιθυμητά, γνωρίζουμε και κερδίζουμε τα πολύ μεγάλα.

Σίγουρα ο πόνος και η αδικία δεν μπορούν να καταργήσουν την αγάπη του Θεού. Ο Θεός υπάρχει. Και είναι αγάπη και ζωή. Η τέλεια αγάπη και το πλήρωμα της ζωής. Και το μεγαλύτερο θαύμα της ύπαρξής Του είναι η συνύπαρξή Του με τον πόνο, την αδικία και τον θάνατο.

Ίσως και η μεγαλύτερη πρόκληση για τον καθένα μας να είναι η συνύπαρξη με τον δικό του προσωπικό πόνο, το ελπιδοφόρο σφιχταγκάλιασμα με τα βαθύτερα αυτά «γιατί», η ταπεινή εσωτερική περιχώρηση στην προσδοκία του Θεού μέσα από τις «αδικίες» που νομίζουμε πως Αυτός μας κάνει.

Προ καιρού, με πλησίασε κάποια νεαρή κοπέλα που το καντηλάκι της ζωής της φαίνεται να τρεμοσβήνει. Μέσα στον αβάσταχτο πόνο της διέκρινα την ελπίδα. Μέσα από τα δακρυσμένα μάτια της αντίκρισα τη χαρά, τη δύναμη και τη σοφία.
–Θέλω να ζήσω, μου είπε. Αλλά δεν ήλθα για να μου το επιβεβαιώσετε. Ήλθα για να με βοηθήσετε να φύγω έτοιμη από αυτόν τον κόσμο.

–Εγώ είμαι παπάς της ζωής και όχι του θανάτου, της απαντώ. Γι’ αυτό και θέλω να ζήσεις. Επίτρεψέ μου, όμως, να σε ρωτήσω κάτι• μέσα στη δοκιμασία σου, ρωτάς ποτέ «Γιατί σε μένα, Θεέ μου;»

–Δεν σάς καταλαβαίνω, πάτερ, μου λέει. Εγώ ρωτώ «Γιατί όχι σε μένα, Θεέ μου; Και περιμένω όχι τον θάνατό μου· προσδοκώ τον φωτισμό μου»!
=
__.
__


 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ
"ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

 Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε στη διεύθυνση:neakaipalaia@gmail.com

Ένα θαύμα Η ζωή μου...


Ένα θαύμα Η ζωή μου...

=
__Ενδιαφέρον κείμενο χρήσιμο για γονείς και τα παιδιά τους, αλλά και για κάθε έναν που έπαψε από καιρό να σκέφτεται και να χαίρεται τη ζωή του ΣΑΝ ΠΑΙΔΙ.
=

Ένα θαύμα στη ζωή μου! 

Ένα θαύμα η ζωή μου!

της Σταυρούλας Κουμενίδου
Πόσο ήθελε να ζήσει ένα θαύμα ο Αλέξανδρος!
>Ήταν ένα εννιάχρονο παιδί δυνατό, υγιέστατο, έξυπνο. Άκουγε από τους γονείς του διηγήσεις για τη ζωή του Χριστού και ενθουσιαζόταν. Πρόσεχε στη λειτουργία τις ευαγγελικές περικοπές και την ερμηνεία τους από τον πατέρα Θεόδωρο, τον ιερέα της ενορίας του, και θαύμαζε! Πώς ο Χριστός θεράπευσε τον παράλυτο, τον τυφλό, τη συγκύπτουσα! Πώς ανέστησε την κόρη του Ιάειρου και τον γιο της χήρας από τη Ναΐν! Πώς διέταξε την τρικυμία και ηρέμησε και γαλήνεψε η θάλασσα! Πώς χόρτασαν χιλιάδες άνθρωποι με δυο ψάρια και πέντε ψωμιά! Πόσο ήθελε να ζούσε τότε που ο Χριστός ζούσε στη γη ανάμεσα στους ανθρώπους και τους μιλούσε και τους φερνόταν με τόση αγάπη και μ’ ένα άγγιγμά Του έφευγαν οι αρρώστιες και τα τραύματα των ανθρώπων! Πριν κοιμηθεί κάθε βράδυ έκανε την προσευχή του, σταύρωνε το μαξιλάρι του κι έλεγε: «Κάνε και σε μένα, Χριστέ μου, ένα θαύμα!».
>Οι μέρες και οι νύχτες περνούσαν κι ο Χριστός δε φαινόταν ν’ απαντά στην επιθυμία του Αλέξανδρου. Όλα στη ζωή του ήταν φυσιολογικά, συνηθισμένα, καθημερινά…
>Σήμερα στο σχολείο ήρθε να τους μιλήσει ένας μελισσοκόμος. Τους κάνει μια προβολή σχετική με την κυψέλη και τη ζωή των μελισσών. Έχει φέρει μαζί του και μια κερήθρα. Όλα τα παιδιά θαυμάζουν την τέλεια οργάνωση της κυψέλης, τη σοφία με την οποία λειτουργούν αυτά τα μικρά πλασματάκια, την ακούραστη προσπάθειά τους. Πώς καταλαβαίνουν πού θα βρουν τη γύρη, πώς φτιάχνουν τα κελιά μεγάλα ή μικρά ανάλογα αν θα βγάλουν βασίλισσες ή εργάτριες, πώς πετούν έξω από την κυψέλη τους κηφήνες, πώς φτιάχνουν το νέο μελίσσι!
>Για τον Αλέξανδρο αυτό το μάθημα είναι μια αποκάλυψη. Είναι η αποκάλυψη του θαύματος που τόσον καιρό προσδοκούσε. Ρουφάει κάθε λέξη του μελισσοκόμου και τυπώνει στο μυαλό του κάθε εικόνα που βλέπει. Είναι σαν ν’ ανοίγει ο ουρανός και του δίνει μια ξεκάθαρη απάντηση: «Εδώ είναι το θαύμα, Αλέξανδρε! Είναι συνεχώς μπροστά σου!».
>Από εκείνη τη στιγμή ο μικρός Αλέξανδρος αναζητεί παντού το θαύμα. 
  • Και το βρίσκει. Κάθε μέρα μια απίστευτη αποκάλυψη στα παιδικά του ματάκια και στην αθώα του ψυχή.
  • >Βρίσκει το θαύμα στο μικρό του αδελφάκι που γεννήθηκε πριν λίγο καιρό κι η μανούλα του τού εξηγεί πώς ενώθηκαν δυο απειροελάχιστα κύτταρα κι έφτιαξαν όλο αυτό το σωματάκι που τα έχει όλα τόσο όμορφα συνταιριασμένα! Δεν είναι κι αυτό μια ανάσταση σαν εκείνη στη Ναΐν και στο σπίτι του Ιάειρου!
  • >Βρίσκει το θαύμα στους καρπούς που τρώει, στο νόστιμο μήλο, στο ζουμερό πορτοκάλι, στην μπανάνα, στα καρύδια και στα μύγδαλα. Όλα τα πήραν απ’ τα δέντρα που ποτίστηκαν με το ίδιο νερό κι όμως έγιναν αυτά τα υπέροχα φρούτα που είναι τόσο διαφορετικά στη γεύση και τόσο ωφέλιμα και χορταστικά και του θυμίζουν τον Κήπο της Εδέμ!
  • Βλέπει το θαύμα το βράδυ στον ουρανό που είναι γεμάτος άστρα ή στην καταιγίδα που έρχεται τρομακτικά με βροντές και αστραπές κι ύστερ’ από λίγη ώρα όλα καταπαύουν και ηρεμούν και του θυμίζουν τη γαλήνη που έφερε ο Χριστός στην Τιβεριάδα!
  • >Το βρίσκει στη ζωή των ζώων από τα πιο μικρά ως τα πιο μεγάλα. Πώς το κάθε είδος μεγαλώνει και ξέρει να φυλάγεται από τους εχθρούς του και να αναζητά την τροφή του και να φτιάχνει τη φωλιά του!
  • >Βρίσκει το θαύμα στον ίδιο του τον εαυτό που είναι ένα γερό και εύρωστο παιδί και μεγαλώνει και χαίρεται! Κι η ψυχούλα του γεμίζει χαρά κι ευγνωμοσύνη.
«Σ’ ευχαριστώ, Χριστέ μου!»λέει κάθε βράδυ στην προσευχή του, «Σ’  ευχαριστώ   που ζω μέσα σ’ ένα θαύμα!».
=
__.
__


 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ
"ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

 Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε στη διεύθυνση:neakaipalaia@gmail.com

Μετά της δεούσης προσοχής...


Μετά της δεούσης προσοχής...

=
__Τις ημέρες αυτές λοιπόν έχει συνέλθει (γιατί, προηγουμένως ήταν σε κώμα;) η Ιερά Σύνοδος της Ελλαδικής Εκκλησίας... ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙ ΘΕΜΑΤΑ ΑΓΝΩΣΤΑ...
__Αν αυτό σημβαίνει επειδή κάποιοι δεσποτάδες είναι υπερήλικες και ίσως δεν αντιλαμβάνονται καλώς τι συμβαίνει γύρω τους, θα είχε κάποιο νόημα...
__Αν όμως σημαίνει πως όσα συζητούνται εκεί ΕΙΝΑΙ ΜΥΣΤΙΚΑ ή ΜΥΣΤΗΡΙΑ, τότε δικαιούμαστε να ρωτήσουμε, ΤΙ ΕΧΟΥΝ ΝΑ ΚΡΥΨΟΥΝ;
__Σίγουρα ένα τέτοιοι κλίμα δεν είναι πνευματικώς υγιές και αυτό γεννά πολλά ερωτηματικά...


__


 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ
"ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

 Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε στη διεύθυνση:neakaipalaia@gmail.com

Το λύσανε το ΜΕΓΑ πρόβλημα...


Το λύσανε το ΜΕΓΑ πρόβλημα...

=
__Τι χρώματος θα πρέπει να είναι τα άμφια κατά την Μεγάλη Εβδομάδα;
__Ως φαίνεται δεν μπορούσε να κοιμηθεί ο Μητροπολίτης Χίου με τέτοια μεγάλη έννοια και έσπευσε να εκδώσει το εικονιζόμενο ΕΓΚΥΚΟΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ...
__Την μία μέρα θα φοράτε ΜΩΒ...
__Την άλλη θα φοράτε ΛΕΥΚΟΧΡΥΣΑ...
__Δεν λέει όμως ούτε ΠΟΥ ΘΑ ΤΑ ΒΡΟΥΝΕ, ούτε ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ, ούτε ΠΟΣΟ ΘΑ ΚΟΣΤΙΣΟΥΝ...
__Αρκεί να κάνει το κομμάτι του ο Σεβασμιότατος... ως άριστος ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ...
__Καημένη Ελληνική Ορθοδοξία...
__Ξέχασε ο Δεσπότης ότι ΤΑ ΡΑΣΑ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟΝ ΠΑΠΑ...
__


 ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ
"ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

 Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε στη διεύθυνση:neakaipalaia@gmail.com