1.12.11



Ο φιλάνθρωπος και ο απάνθρωπος



ΓΙΑΤΙ η τόση αντίθεση ανάμεσα στον Κύριο και στους Φαρισαίους; Γιατί η τόση πολεμική εναντίον του; Γιατί ούτε στιγμή δεν σταμάτησε ο φαρισαϊσμός να τον προκαλεί, να τον παγιδεύει, να επιδιώκει με κάθε μέσο να τον εξόντωση; Ή απάντηση είναι απλή.

Ο Χριστός είναι φιλάνθρωπος.
Ο Φαρισαίος απάνθρωπος.

Ο Κύριος γίνεται άνθρωπος για τον άνθρωπο, πλησιάζει τον άνθρωπο, τον ευεργετεί και θυσιάζεται γι' αυτόν.
Ο Φαρισαίος περιφρονεί τον άνθρωπο, τον καταδικάζει, τον θυσιάζει στις στενόψυχες τυπολατρικές δοξασίες του.

Ο Χριστός δέχεται τον κάθε άνθρωπο και τον πιο αμαρτωλό και περιφρονημένο. Ο αναμάρτητος Κύριος αντιμετωπίζει με επιείκεια τούς αμαρτωλούς. Ο αμαρτωλός Φαρισαίος καταδικάζει με αυστηρότητα τούς συνανθρώπους του. Ο Θεάνθρωπος γίνεται άνθρωπος για τον άνθρωπο, για να σώσει τον άνθρωπο.
Ο Φαρισαίος ξεχωρίζει τον εαυτό του, για να τονίσει την υπεροχή του: «Ουκ ειμί ώσπερ οι λοιποί των ανθρώπων» διακηρύττει με περισσή αυταρέσκεια.

Χάσμα μέγα, λοιπόν, ανάμεσα στον Ιησού και στους Φαρισαίους. Γι' αυτό και η αδίστακτη πολεμική. Γι' αυτό και τα εξοντωτικά σχέδια. Πώς αυτοί οι «δίκαιοι», να ανεχθούν τον Χριστό που είναι «φίλος τελωνών και αμαρτωλών»; Πώς να δεχθούν Εκείνον που πλησιάζει, συντρώγει και αναστρέφεται τούς οποιουσδήποτε ανθρώπους; Αυτό τους ερεθίζει, τους προκαλεί.

Παράδειγμα το Σάββατο. 
Η φαρισαϊκή υποκρισία βάζει το Σάββατο παραπάνω από τον άνθρωπο. Μια διάταξη που αρχικά είχε γίνει για να διευκολύνει τον άνθρωπο, να τον ξεκουράζει από τις βιοτικές φροντίδες και να λατρεύει τον Θεό, ο φαρισαϊσμός την μετέβαλε σε πιεστικό βραχνά, εξοντωτικό για τον άνθρωπο. Γι' αυτό και κεραυνοβολούσαν και τα πιο συγκινητικά έργα αγάπης, μόνο και μόνο γιατί γίνονταν Σάββατο. Έτσι ένα θεσμό για τον άνθρωπο τον μετέβαλαν εναντίον του ανθρώπου. Από θεσμό εξυπηρετήσεως, τον κατάντησαν θεσμό υποδουλώσεως. Και όταν οι θεσμοί χάσουν την ψυχή, γίνονται πτώματα. Μεταβάλλουν τούς ανθρώπους που τούς υπηρετούν σε άψυχα ρομπότ.

__Ο Κύριος δεν αφήνει ευκαιρία, για να στιγματίσει αποφασιστικά την φαρισαϊκή νοοτροπία. Δεν θα την ανεχθεί, έστω και αν πολύ καλά γνωρίζει, τι θα του κοστίσει. Πλήθος οι ευεργεσίες και τα θαύματα αγάπης που θα πραγματοποίηση την ήμερα του Σαββάτου: «Το Σάββατον δια τον άνθρωπον εγένετο, ουχ ο άνθρωπος δια το Σάββατον» (Μάρκ. β' 27) θα διακήρυξη. __Με την μεγαλειώδη αυτή διακήρυξη αποκαθιστά τα πράγματα στη σωστή τους θέση. Τιμά τούς θεσμούς, δίνοντας τους περιεχόμενο και συγχρόνως εξυψώνει τον άνθρωπο. 
__Οι θεσμοί είναι για να υπηρετούν και όχι να υποδουλώνουν τον άνθρωπο.

__Ο απάνθρωπος φαρισαϊσμός, κολλημένος στο γράμμα τού νόμου που αποκτείνει, αχρηστεύει την πνευματική ελευθερία του ανθρώπου.
__Ο Χριστός φιλάνθρωπος, καθιερώνει όχι το γράμμα τού νόμου που θανατώνει, αλλά το πνεύμα της ελευθερίας και της αγάπης που ζωογονεί.

__Ο Φαρισαίος θέλει τον άνθρωπο δούλο.
__Ο Ιησούς τον θέλει ελεύθερο, όπως ταιριάζει στα παιδιά τού Θεού.

Ο κίνδυνος αυτός δεν λείπει και από την εποχή μας.
Ο φαρισαϊσμός συναντάται και σήμερα σε πολλές εκδηλώσεις της θρησκευτικής και της κοινωνικής ζωής. Η φαρισαϊκή νοοτροπία της καταδίκης των άλλων, κυριαρχεί συχνά σε θρησκευτικά περιβάλλοντα. Επειδή οι άλλοι δεν έχουν τη δική μας νοοτροπία, τις δικές μας θρησκευτικές τοποθετήσεις, σε δευτερεύοντα ζητήματα, διαφορετικές πολιτικές πεποιθήσεις, επειδή... επειδή... μάς αρκεί να τούς υποτιμούμε και να τούς καταδικάζουμε.
__Και η νοοτροπία αυτή παρατηρείται ιδιαίτερα σε ανθρώπους που έχουν υπερβολική προσκόλληση σε εξωτερικούς τύπους. «Διυλίζουν τον κώνωπα και καταπίνουν την κάμηλον». Θυσιάζουν την ουσία στον τύπο. Λησμονούν, πώς το Σάββατο έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο.


ΠΗΓΗ: Περιοδικό «ΖΩΗ», 1-12-2011.

 --------------------------------------------------------------------------------------
«Αλλ' ουαί εις εσάς, γραμματείς και Φαρισαίοι, υποκριταί...»
( Ματθ. 23:13 )
 --------------------------------------------------------------------------------------
Στείλτε αυτό το μήνυμα τώρα σε κάποιον ενδιαφερόμενο φίλο σας.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΥ ΔΙΑΔΙΔΕΤΕ ΤΟ "ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΑ" 

Αν και δεν δημοσιεύουμε σχόλια, λαβαίνουμε υπόψη μας ό,τι και αν μας στείλετε. 
Διεύθυνση: BBASOS@gmail.com